CUPRA afslører den sande karakter af sin kommende elektriske kompakte bybil, CUPRA Raval, i en eksklusiv række af testkørsler.
-
Forud for lanceringen i 2026 inviterede CUPRA ind til en række testkørsler med den nye CUPRA Raval og gav et glimt af mærkets næste elektriske urban bil.
-
En camoufleret version af CUPRA Raval viste sin fremragende sportslige håndtering og ydeevne.
-
Baseret på Volkswagens MEB+ platform og med forhjulstræk tilbyder CUPRA Raval en dynamisk og engagerende køreoplevelse
-
CUPRA Raval bliver den første model, der lanceres i Electric Urban Car Family; et visionært projekt ledet fra Martorell, som samler fire biler fra Volkswagen Group
Martorell, 01-12-2025 – Med CUPRA Raval tager mærket hul på en ny æra. Den nye model kombinerer et iøjnefaldende design, avanceret elektrisk ydeevne og unikke egenskaber, som tilsammen redefinerer, hvad elbiler kan tilbyde den næste generation af bilister.
Baseret på Volkswagens MEB+ platform og med forhjulstræk fokuserer CUPRA Raval på en dynamisk og engagerende køreoplevelse. Den er 4 meter lang, kompakt, med generøs plads, praktisk bagagerum og – takket være sin vejstabilitet – egnet til langt mere end bykørsel, herunder længere ture og weekendrejser
CUPRA Raval får verdenspremiere og markedsintroduktion i 2026, som den første model i Electric Urban Car-familien, som består af fire biler fra Volkswagen Gruppen. Produktionen begynder med CUPRA Raval i de kommende måneder, efterfulgt af Volkswagen ID.Polo, som begge skal bygges i Martorell. Denne bilfamilie skal gøre elektrisk mobilitet mere emotionel og demokratisk og sætte en ny europæisk standard – mere attraktiv og mere tilgængelig for flere forbrugere.
“CUPRA Raval repræsenterer alt det, CUPRA står for – driver-first emotion, modigt design og fremragende performance. Det er en bil, der skal forme næste fase af elektrisk mobilitet og gøre elbiler tilgængelige for en ny generation,” sagde Markus Haupt, CEO for CUPRA.
"Den er designet, udviklet og snart produceret i Martorell, og som den første model i Electric Urban Car Family er vi stolte af at gå forrest for Volkswagen Gruppen. Den bekræfter også vores position som ledende aktør, der sætter nye standarder i markedet."
Skabt til at præstere
Med et sportschassis 15 mm lavere end platformens standard, fintunet affjedring, progressiv styring med ekstra smidighed og ESC Sport byder CUPRA Raval på fremragende håndtering og køreglæde. CUPRA-specifikke køreindstillinger og opsætning udtrykker Ravals sportslige DNA. Den adaptive undervogn anvender adaptive støddæmpere, der kan justeres til komfort eller sport. I CUPRA-mode bliver affjedringen stivere, hvilket reducerer krængning og styrker køredynamikken.
Raval giver bedre vejgreb og kurvehåndtering end normen i klassen. Med CUPRA’s “one box” elektroniske bremsesystem forbedres bremseevnen via energigenindvinding, og bilen kommer med både for- og bagbremseskiver for maksimal performance.
Topmodellen CUPRA Raval VZ (226 HK) tager det endnu længere. Med dynamiske sports-sæder, DCC Sport (+5 % fasthed), bredere sporvidde (+10 mm), 19” hjul og elektronisk spærredifferentiale, forvandler den hver tur til en unik oplevelse.
Kun i VZ-versionen giver det elektroniske differentialespær og den sportslige styring et avanceret system, der overvåger køreforhold og fordeler moment elektronisk mellem hjulene.
“Med CUPRA Raval sender vi et stærkt statement om, hvad en kompakt, urban elbil kan være. Det er en bil for dem, der søger følelser og differentiering – med alle fordelene ved elektrificering.
For virkelig at opleve Raval, må du sætte dig bag rattet,” sagde Dr. Werner Tietz, VP for R&D hos CUPRA.
Testet af danske motorjournalister
CUPRA Danmark har haft udvalgte danske motorjournalister med til Barcelona for at teste Raval. Få deres førstehåndsindtryk her:
Flere modelvarianter
CUPRA Raval hylder autenticitet og selvudtryk – to vigtige elementer for den nye generation. Modellen kommer i flere varianter og med et væld af personaliseringsmuligheder, så enhver fører kan udtrykke deres egen “Raval Spirit”.
Under introduktionen tilbydes tre eksklusive launch-udgaver, som hver fortolker CUPRAs DNA:
VZ Extreme (226 HK)
Den ultimative udgave af performance. Ukompromitteret kraft og innovation. Et statement om, hvordan performance og ansvarlighed kan gå hånd i hånd. Forventet Rrækkevidde: ca. 400 km.
Dynamic Plus (210 HK)
Balancerer køredynamik, komfort og teknologi med bl.a. Advanced ADAS, intelligente parkeringsfunktioner, Matrix LED, bucket-sæder og et 12-højttalers Sennheiser-lydsystem. Forventet Rrækkevidde: ca. 450 km.
Dynamic (210 HK)
Samme avancerede batteri og dynamiske karakter, men i en mere tilgængelig udgave med fokus på enkelhed, følelser og Raval Spirit.
CUPRA Raval kommer i 2026 og bliver en ægte udfordrer, der åbner elektrificering for et bredere publikum.
Inspireret af Barcelonas gader
Raval har sit navn og sin ånd fra Barcelonas ikoniske og energiske kvarter El Raval – et sted i konstant bevægelse, med rå energi og frygtløs urbant særpræg. Det camouflerede design på præ-serie testbilerne er inspireret af kvarterets gader og afspejler dets kant og attitude.
CUPRA vokser markant
CUPRA fejrede for nylig en milepæl med over én million producerede biler siden varemærkets start i 2018. I de første ni måneder af 2025 leverede CUPRA næsten 250.000 biler – et nyt rekordniveau. Ledet af modellerne Tavascan og Born oplevede brandet en vækst på 84 % i fuldelektriske biler sammenlignet med året før.
Tekniske data for CUPRA Raval VZ Extreme
(Forbehold for ændringer)
Specifikation:
|
Data:
|
MEB+ platform
|
MEB+
|
Træk
|
Forhjulstræk
|
Effekt
|
166 kW / 226 HK
|
Maks. moment
|
290 Nm
|
Topfart
|
175 km/t
|
Elektrisk rækkevidde - Forventet
|
ca. 400 km
|
Længde
|
4.046 mm
|
Bredde
|
1.784 mm
|
Højde
|
1.518 mm
|
Akselafstand
|
2.600 mm
|